خيلي با خودم كلنجار رفتم كه اين مطلب رو بنويسم يا نه و آخر سر دلم طاقت نياورد كه ننويسم.

موضوع اينه كه چند سالي هست كه از ساخت مجموعه كتابخانه ملي ميگذره اونم در مساحتي وسيع با امكانات و هزينه بالا و نكته بارز هم در اون اسمش هست كه پسوند ملي رو يدك ميكشه . اين مجموعه با تمام طول و عرض ، با بودجه عمومي بنا شده و فرد فرد ايرانياني كه در حال زندگي تو اين مملكت هستن بخشي از هزينه اين مجموعه رو تقبل كردن .

اما نكته جالب توجه در اين مجموعه اين هست كه بر اساس قوانين مجموعه كتابخانه ملي فقط عده خاص و در سطوح خاصي اجازه استفاده از اين نهاد و مجموعه رو دارن.

اگه به سطوح قيد شده در اين ليست دقت كنيد نكته براي شما روشن ميشه .

نميدونم چي اين اجازه رو به اونها داده كه بتونن براي كسايي كه هزينه اين كتابخانه رو پرداخت كردن قانوني با اين شرايط وضع كنه و نكته ديگه اينه كه واقعا درست هست كه مجموع استفاده كننده ها از اين مجموعه عظيم عده اي دانشجو و محقق فقط بالاي 50 سال باشن يعني اين مجموعه با اينهمه هزينه ساخت و نگهداري و هزينه هاي جاري هنگفت فقط بايد صرف پايانامه هاي دكتري و دانشجويي بشه .و يا كساني كه محقق بالاي پنجاه سال هستن و الان اجازه استفاده از اين مجموعه رو پيدا كردن قبلا محقق نبودن ؟!!!

اگه كسي به هزار يك دليل امكان تحصيل نداشته ولي به انجام كار تحقيقي علاقمنده چه كسي و با چه حقي با اين قانون اونو از حقش محروم ميكنه؟!!! يعني اون شخص بايد تا پنجاه سالگي صبر كنه تا بتونه وارد اين مجموعه بشه؟!!!!!!!!!

خب اگر قراربود شرايط اين باشد چرا اسم كتابخانه ملي شد چرا تحت پوشش يكي از دانشگاههاي كشور نرفت؟!!!!!!

من موردي رو ذكر نميكنم ولي قطعا دوستاني كه در زمينه هاي مختلف بخصوص ادبيات فعاليت مي كنن ميشناسن پيشكسوتاني رو كه ديپلم هم به سختي دارن و داشتن ولي اسمشون هنوز هم آوازه دنياي ادبيات ماست و البته در زمينه هاي ديگر.

چند صباحي هم هست كه يك گيت بازرسي در حد گيت امنيتي فرودگاه در ورودي كتابخانه نصب شده و اين توهم در انسان بوجود مياد كه مگه من دارم وارد كجا ميشم؟!!!!!!!

نميدونم شايد من اشتباه مي كنم .

كاش كسي بود كه حداقل جوابي به اين سوال من ميداد.

دیدگاه‌ها
  1. erghezi می‌گه:

    اینایی که شما گفتی به کنار ! اخلاق گند کارمندا و حراست کتابخانه هم به کنار !!

  2. جهانگرد می‌گه:

    سلام
    دوست عزیز من عضو بوده ام وتازه هم کارتم را که تا 90 هم اعتبار داشتم اما بی اغراق کلی از منابع این کتابخانه تخصصی وزبان اصلی است من خودم می توانستم استفاده بیشتری ببرم اما اینکه باز افراد50 ساله را گفتید من این افراد را در انجا ندیدم همه دانشجو بودند که برای تحقیق جمع شده بودن اما در واقع با نظر شما موافقم وباید دید کتابخانه های ملی دنیا در چه وضع واوضاعی به سر می برند وما نسبت به انها کجا هستیم

    – سلام دوست عزيز ممنون كه سر زدي
    تا چند سال پيش وضع به اين صورت نبود. جاهاي ديگه هم وضع اينجوري نيست . منم منظورم همين بود يعني همچين محلي شده يه جا واسه انجام پايانامه هاي دانشجويي . بنظر شما حيف اينهمه هزينه و امكانات نيست كه فقط واسه اينكار استفاده بشه؟

پاسخی بگذارید

